Devadesát šest veřejných zakázek za 5,54 miliardy korun. U tolika tendrů zapomněl ČEZ v uplynulých pěti letech v příslušných formulářích vyplnit, komu vlastně peníze dal.
Když Hospodářské noviny v červnu upozornily, že ČEZ tyto informace odmítá zveřejnit navzdory rozsudku Nejvyššího správního soudu – a poté, co jej k odtajnění dodavatelů vyzval i premiér Petr Nečas – umístil elektrárenský obr na web nepřehlednou tabulku s názvy 171 dodavatelů.
Identifikační čísla těchto firem, o která jsme ČEZ rovněž žádali, ovšem chybějí. U zakázek, o něž se podělilo více dodavatelů, chybí údaje o tom, jak velký díl peněz kterému z nich připadl.
Chybějící údaje jsme do tabulky doplnili sami a pokusili jsme se v tomto datasetu udělat pořádek, aby s ním bylo možné dále pracovat: vyhledávat, filtrovat, třídit a propojovat s jinými daty. Zatímco IČ jsme museli ke každému dodavateli doplnit ručně, ostatní údaje se již stahovaly automaticky z veřejných databází.
Následující zjednodušená tabulka obsahuje ve 289 řádcích všechny ČEZem přiznané dodavatele zmíněných 96 zakázek. Kliknutím na název kterékoli zakázky se dostanete na její podrobný popis na serveru Všechnyzakázky.cz. Z něj potom i na oficiální, byť daleko méně přehledný Věstník veřejných zakázek.
Kliknutím na název libovolného dodavatele otevřete jeho záznam v obchodním rejstříku nebo v rejstříku živnostenského podnikání. Adresa potom odkazuje na mapu. Pomocí funkce Streetview se můžete přesvědčit, zda při pohledu zvenčí odpovídá velikost sídla každé firmy významu té které zakázky.
Zdroje dat: ČEZ, Všechnyzakázky.cz, ARES, Google Maps API
Pokud vás zajímají další podrobnosti, otevřete si detailní tabulku. V ní navíc najdete: popis jednotlivých zakázek, druh řízení, v němž ČEZ dodavatele vybíral, počet přihášených nabídek a u každého dodavatele také jeho IČ a datum zápisu do obchodního, respektive živnostenského rejstříku. Z něj jsme potom dopočítali stáří každé firmy v době vypsání zakázky.
Celou tabulku si také můžete stáhnout ve formátu xls. Ten však bohužel nepodporuje přímé odkazy do obchodního rejstříku a na mapu.
Vybrané objevy
"Je veřejným tajemstvím v této republice, že pan Roman a ČEZ tady financovali politické strany," prohlásil loni na podzim ministr zahraničí Karel Schwarzenberg a jeho slova potvrdil i František Bublan z opoziční ČSSD.
Pokud je to pravda, peníze z (polostátního) byznysu do politiky utíkaly spíše přes někerou z 92 dceřinných firem ČEZu, případně přes jeho filiálky na Balkáně.
Přesto není vyloučeno, že se zajímavá stopa skrývá i v naší tabulce. Co zaujalo nás?
- 20 milionů za "poskytování reklamy a propagace" v rámci partnerství s Českou golfovou federací získala od ČEZu v dubnu 2008 firma Medea Kultur, se kterou začínal podnikat Roman Janoušek; Janouškův společník a od roku 2008 i stoprocentní vlastník Medea Kultur Karel Stejskal zároveň zasedá ve správní radě Nadace ČEZ
- firma Chrisi Praga, v níž byl Roman Janoušek místopředsedou představenstva, a jeho manželka Simona (rozená Steiningerová) členkou představenstva, získala od ČEZu rovněž v dubnu 2008 za "poskytování reklamy a propagace" v rámci závodů pořádaných Asociací českého snowboardingu 16 milionů korun
- obě zmíněné zakázky spojuje stejné datum, a také stejný překlep, který ČEZ vyplnil do formuláře zveřejněného ve Věstníku veřejných zakázek ("raklamy" místo "reklamy")
- jak už HN informovaly, mezi právními kancelářemi, s nimiž ČEZ uzavřel rámcové smlouvy na čerpání služeb za stovky milionů korun, jsou i firmy někdejšího děkana plzeňských práv Milana Kindla a bývalého místopředsedy vlády a ministra spravedlnosti Pavla Němce
- firmě Škoda Power, o jejímž majetkovém propojení s dlouholetým šéfem ČEZu Martinem Romanem nemáme dost důkazů, přiklepl ČEZ ve sledovaném období tři zakázky celkem za 265 milionů korun (řeč je pouze o veřejných zakázkách, u nichž ČEZ ve věstníku opomněl uvést dodavatele; celkový objem zakázek Škody Power pro ČEZ za vlády Martina Romana je o dva řády vyšší)
- rámcové smlouvy, u nichž nevíme, zda je ČEZ vyčerpal celé, tvoří ze zkoumaného objemu 5,54 miliardy menší část; jisti si můžeme být tím, že mimo tyto rámcové smlouvy utratila firma v kontraktech s (donedávna) nezveřejněnými dodavateli 3,89 miliardy; hyperkorektní titulek tohoto článku tedy zní: "Podívejte se, komu a na co ČEZ poslal 3,89 až 5,54 miliardy"
- v roce 2008, kdy ČEZ vytvořil zisk 47,4 miliardy korun, se v rozpočtu podniku vlastněného ze dvou třetin ministerstvem financí našel prostor i na takové položky jako je rozvoj komunikačních dovedností ve standardních i nestandardních situacích za 50 milionů korun, pochopení konceptu práce se zákazníkem za dalších 50 milionů korun, kurzy vedení a řízení lidí za dalších 50 milionů korun, kurzy vnímání, pochopení a ztotožnění se s firemní kulturou zaměřenou na výkon za dalších 50 milionů korun, rozvoj rozhodovacích kompetencí při řešení problémů za dalších 50 milionů korun, rozvoj osobnostních kompetencí manažerů, zvýšení jejich efektivity, odolnosti vůči stresu a sebeprosazování za dalších 50 milionů korun, rozvoj dovedností v oblasti projektového řízení za dalších 50 milionů korun a konečně budování a rozvoj pracovního týmu prostřednictvím indoor a outdoor aktivit také za 50 milionů korun; celkem si tedy 18 firem, které se na těchto zakázkách podílely, rozdělilo 400 milionů korun (nejde o rámcové smlouvy)
- den před Štědrým dnem 2008 vypsal ČEZ sérii šesti (1, 2, 3, 4, 5, 6) zakázek na reklamní předměty, každou za 19,58 milionu korun (celkem tedy za 117,5 milionu korun) – jde o rámcové smlouvy, proto nevíme, zda byly vyčerpány v plné výši
- ani ne o dva měsíce později vypisuje ČEZ další veřejnou zakázku na reklamní předměty, tentokrát jde o rámcovou smlouvu za 125 milionů korun; dodavateli jsou tři z firem, které uspěly v předchozím tendru
- ve stejné době si za 125 milionů korun objednává u pěti agentur organizování reklamních akcí; nejde o rámcovou smlouvu, ale o skutečně vyplacené peníze
- podobně jako jiné státní a polostátní instituce je ČEZ mistrem ve vymýšlení nicneříkajících názvů zakázek; pod krycími jmény Region Čechy a Region Morava se tak schovávají další výdaje na organizování reklamních a společenských akcí – co region, to 38,5 milionu korun
- podobně pod názvy Čechy východ, Čechy střed, Čechy západ, Čechy sever, Čechy jih, Morava sever a Morava jih se skrývají rámcové smlouvy na jazykové kurzy, každá za 22 milionů 857 tisíc 142 korun (celkem tedy bez šesti korun 160 milionů)
- o tři roky dříve přitom ČEZ poptával jazykové kurzy za 100 milionů korun pod srozumitelným názvem Jazykové kurzy dle zadání
Zaujaly vás ještě jiné nově zveřejněné zakázky? Vidíte mezi dodavateli další "známé firmy"? Budeme rádi, když nám v oranžové tabulce pomůžete najít další souvislosti. Podělte se o své objevy v komentářích, na Facebooku, na Twitteru, e-mailem, případně v této otevřené verzi naší tabulky, do které může údaje či poznámky dopisovat každý.
Proč? Protože jak se zpívá v oficiální firemní písni: My jsme všichni ČEZ!